Produsul a fost adaugat la Favorite!
Produsul a fost sters de la Favorite!

Henry Ford

In timp ce lucra ca inginer pentru Edison Illuminating Company din Detroit, Henry Ford (1863-1947) si-a construit primul sau trasur fara cai alimentat cu benzina, Cvadriciclul, in magazia din spatele casei sale. In 1903, a infiintat Ford Motor Company, iar cinci ani mai tarziu, compania a lansat primul Model T. Pentru a satisface cererea coplesitoare pentru vehiculul revolutionar, Ford a introdus noi metode revolutionare de productie in masa, inclusiv fabrici mari de productie, utilizarea de piese standardizate, interschimbabile si, in 1913, prima linie de asamblare mobila din lume pentru masini. Extrem de influent in lumea industriala, Ford a fost, de asemenea, deschis in domeniul politic. Ford a atras controverse pentru pozitia sa pacifista in primii ani ai Primului Razboi Mondial si a castigat critici pe scara larga pentru opiniile si scrierile sale antisemite.

Henry Ford: inceputul vietii si cariera de inginerie

Henry Ford: inceputul vietii si cariera de inginerie

Nascut in 1863, Henry Ford a fost primul fiu supravietuitor al lui William si Mary Ford, care detinea o ferma prospera in Dearborn, Michigan. La 16 ani, a plecat de acasa in orasul apropiat Detroit, unde si-a gasit munca de ucenic ca masinist. S-a intors la Dearborn si a lucrat la ferma familiei dupa trei ani, dar a continuat sa opereze si sa intretina masini cu abur si sa lucreze ocazional in fabricile din Detroit. In 1888, s-a casatorit cu Clara Bryant, care a crescut la o ferma din apropiere.

Stiati ? Tehnicile de productie in masa promovate de Henry Ford au permis in cele din urma Ford Motor Company sa produca un Model T la fiecare 24 de secunde.

In primii cativa ani ai casniciei lor, Ford s-a intretinut pe sine si pe noua lui sotie, conducand o fabrica de cherestea. In 1891, s-a intors cu Clara la Detroit, unde a fost angajat ca inginer la Edison Illuminating Company. Urcand rapid in randuri, el a fost promovat inginer sef doi ani mai tarziu. Cam in aceeasi perioada, Clara a nascut singurul fiu al cuplului, Edsel Bryant Ford. La gazduire 24 de ore pe zi pentru slujba sa la Edison, Ford si-a petrecut orele neregulate in eforturile sale de a construi o trasura fara cai cu benzina sau un automobil. In 1896, a finalizat ceea ce el a numit „Cvadriciclu”, care consta dintr-un cadru metalic usor prevazut cu patru roti de bicicleta si alimentat de un motor pe benzina cu doi cilindri si patru cai putere.

Henry Ford: Nasterea Ford Motor Company si a modelului T


Henry Ford: Nasterea Ford Motor Company si a modelului T

Hotarat sa-si imbunatateasca prototipul, Ford a vandut Cvadriciclul pentru a continua sa construiasca alte vehicule. A primit sprijin de la diversi investitori in urmatorii sapte ani, dintre care unii au format Compania Detroit Automobile (mai tarziu Compania Henry Ford) in 1899. Partenerii sai, dornici sa puna pe piata o masina de pasageri, au devenit frustrati de nevoia constanta a Ford de a sa se imbunatateasca, iar Ford si-a parasit compania omonima in 1902. (Dupa plecarea sa, aceasta a fost reorganizata ca Cadillac Motor Car Company.) In anul urmator, Ford a infiintat Ford Motor Company.

La o luna dupa ce Ford Motor Company a fost infiintata, prima masina Ford - modelul A cu doi cilindri si opt cai putere - a fost asamblata la o fabrica de pe Mack Avenue din Detroit. La acea vreme, doar cateva masini erau asamblate pe zi, iar grupuri de doi sau trei muncitori le construiau manual din piese care erau comandate de la alte companii. Ford s-a dedicat productiei unui automobil eficient si de incredere, care sa fie accesibil tuturor; rezultatul a fost Modelul T, care si-a facut debutul in octombrie 1908.

Henry Ford: Inovatii in productie si forta de munca

„Lizzie”, asa cum era cunoscut modelul T, a fost un succes imediat, iar Ford a avut in curand mai multe comenzi decat putea sa satisfaca compania. Drept urmare, a pus in practica tehnici de productie in masa care sa revolutioneze industria americana, inclusiv utilizarea unor mari fabrici de productie; piese standardizate, interschimbabile; si linia de asamblare in miscare. Productia de masa a redus semnificativ timpul necesar pentru producerea unui automobil, ceea ce a permis ca costurile sa ramana scazute. In 1914, Ford a crescut, de asemenea, salariul zilnic pentru o zi de opt ore pentru muncitorii sai la 5 dolari (de la 2,34 dolari pentru noua ore), stabilind un standard pentru industrie.

Chiar daca productia a crescut, cererea pentru Tin Lizzie a ramas ridicata, iar pana in 1918, jumatate din toate masinile din America erau Model T. In 1919, Ford si-a numit fiul Edsel presedinte al Ford Motor Company, dar el a pastrat controlul deplin asupra operatiunilor companiei. Dupa o batalie judiciara cu actionarii sai, condusa de fratii Horace si John Dodge, Henry Ford a cumparat toti actionarii minoritari pana in 1920. In 1927, Ford a mutat productia intr-un complex industrial masiv pe care il construise de-a lungul malurilor raului Rouge in Dearborn, Michigan. Fabrica includea o fabrica de sticla, o fabrica de otel, o linie de asamblare si toate celelalte componente necesare productiei de automobile. In acelasi an, Ford a incetat productia modelului T si a introdus noul Model A, care avea cai putere si frane mai bune, printre alte imbunatatiri. Pana atunci, compania producea aproximativ 15 milioane de modele T, iar Ford Motor Company era cel mai mare producator de automobile din lume. Ford a deschis fabrici si operatiuni in intreaga lume.

Henry Ford: Cariera ulterioara si vederi controversate

Modelul A s-a dovedit a fi o relativa dezamagire si a fost vandut depasit atat de Chevrolet (produs de General Motors) cat si de Plymouth (produs de Chrysler); a fost intrerupta in 1931. In 1932, Ford a introdus primul motor V-8, dar pana in 1936 compania a coborat pe locul trei in vanzari in industria auto. In ciuda politicilor sale progresiste cu privire la salariul minim, Ford a purtat-o ​​lupta lunga impotriva sindicalizarii fortei de munca, refuzand sa se impace cu United Automobile Workers (UAW) chiar si dupa ce au concurat sai au facut acest lucru. In 1937, personalul de securitate Ford s-a ciocnit cu organizatorii UAW in asa-numita „Batalie a pasajului superior”, la uzina Rouge, dupa care Consiliul National pentru Relatii de Munca a ordonat lui Ford sa nu mai interfereze cu organizarea sindicala. Ford Motor Company a semnat primul sau contract cu UAW in 1941, dar nu inainte ca Henry Ford sa se gandeasca la inchiderea companiilor pentru a evita acest lucru.

Opiniile politice ale lui Ford i-au adus critici pe scara larga de-a lungul anilor, implementat cu campania impotriva implicarii Statelor Unite in Primul Razboi Mondial. El a facut o oferta esuata pentru un loc la Senatul SUA in 1918, pierzand cu putin timp intr-o campanie marcata de atacurile personale ale adversarului sau. In Dearborn Independent, un ziar local pe care l-a cumparat in 1918, Ford a publicat o serie de scrieri antisemite care au fost adunate si publicate ca un set de patru volum numit The International Jew. Desi mai tarziu a renuntat la scrieri si a vandut ziarul, si-a exprimat admiratia pentru Adolf Hitler si Germania, iar in 1938 a acceptat Marea Cruce a Vulturului German, cea mai inalta medalie a regimului nazist pentru un strain.

Edsel Ford a murit in 1943, iar Henry Ford a revenit la presedintia Ford Motor Company pentru scurt timp inainte de a-l preda nepotului sau, Henry Ford al II-lea, in 1945. A murit doi ani mai tarziu, la casa sa din Dearborn, la varsta de 83 de ani.